איך לבחור נישה לאתר

איך לבחור את הנישה הטובה ביותר לאתר שלך ב3 שלבים

אחת הנקודות הכי חשובות בבניית אתר נישה היא למעשה בחירת הנישה.

(נשמע הגיוני לא?)

אז כמו שכבר הזכרתי:

"אתרי נישה" הם אתרים המייצרים תוכן איכותי המתמקד בתחום ספציפי.  

ומהי ההגדרה של נישה?

נישה – שקע בקיר; גומחה

סתם, עכשיו באמת: 

נישה – תחום מצומצם, הנושא שבו נתמקד באתר שלנו וניצור תוכן סביבו

תהליך בחירת הנישה לאתר שלנו יהווה גורם חשוב בהמשך תכנון האתר ובהצלחתו העתידית.  

ובדיוק בגלל זה היום אני הולך ללמד אותך איך לבחור את הנישה המושלמת לאתר שלך!

למה בכלל צריך נישה לאתר?

אז ככה: 

אין שום חוק בעולם שמחייב אותך לבחור נישה לאתר שלך,

למעשה, אפשר ליצור תוכן על כל נושא, להתפזר ולא להתמקד במשהו ספציפי, 

אבל!

קיימים יתרונות מאוד חשובים לבחירה בתחום מצומצם בתהליך בניית עסק רשתי מצליח, כמו:

  • יותר קל לצבור קהל יעד ספציפי ואוהד לאתר שלך וליצור איתו קשר "חם", מה שאומר ש:
  • אחוזי ההמרה (=רווח כספי) יהיו גבוהים יותר
  • גולש שהגיע לאתר ואוהב את התחום הספציפי שבחרת יאהב גם את כל שאר התכנים, מה שלא סביר שיקרה אם נפרסם תכנים על המון תחומים שונים
  • בעתיד יהיה יותר קל למתג את עצמך ולתפוס "שם" באותה נישה

אלו היו כמה יתרונות מהירים, כמובן שיש עוד שלא הזכרתי אבל בינתיים נסתפק באלו. 

אוקיי, אז נגיד שהשתכנעת לבחור בתחום מצומצם לאתר שלך,

נשאלת השאלה:

כמה מצומצם?

לשאלה הזאת אני מעדיף לחזור לקראת סוף המאמר לאחר שכבר עשית את החלק הפרקטי שאני הולך עכשיו לדבר עליו. 

אז איך תכלס בוחרים נישה? 

אז הגיע הזמן להתחיל לפעול, החלק הפרקטי מורכב מכמה שלבים:

שלב 1 – סיעור מוחות

לוקחים דף ועט, נכנסים למצב רוח קליל, כרגע אין מה לחשוב יותר מידי.

מתחילים לעשות סיעור מוחות חופשי לגמריי של כל הנושאים שעולים לך לראש, חשוב לא להגביל את עצמך לכלום!

כן, לכל אלו ששלחו לי שאלות במייל, גם טיפול בדובי קוטב תופס בשלב הזה.

דרך טובה לבוא עם רעיונות היא לחשוב על:

  • מה הם התחביבים שלי? התחומי עניין שלי, מהם הדברים שאני אוהב/ת לעשות?
  • על מה אני אוהב/ת לקרוא? לצפות ביוטיוב, באינסטגרם או פייסבוק? 
  • מה אני עושה ביום יום? 
  • על אילו נושאים הייתי רוצה ללמוד?
  • אילו מוצרים אני קונה? לאיזה תחום הם משתייכים?
  • באילו נושאים יש לי ידע? (לא חובה, אבל יכול לתת רעיונות) 
  • אפשר להסתכל מסביבך בחדר על כל מיני חפצים וכו'

קליל, חופשי, בלי גבולות ושיקולים, פשוט לכתוב.

טיפ קטן:

כדי שיהיה יותר קל בשלב הבא, אני ממליץ לדרג מתוך הרשימה שכתבת את הטופ 5 נושאים שלך.

עכשיו לאחר שיש לנו רשימה של רעיונות, הגיע הזמן לסנן. 

שלב 2 – סינון

למרות שאפשר להצליח בכל אחד מהתחומים שכתבת, כדי להגיע לנישה המושלמת בשביל האתר שלך נצטרך לשקול עוד כמה פרמטרים.

זה הולך ככה:

נישה טובה לאתר שלנו תצטרך לשמור על שיווי משקל בין 3 פקטורים עיקריים:

  1. האם יש לי עניין באותו תחום, האם אני אוהב/ת אותו?
  2. האם לאנשים אחרים יש עניין באותו תחום?
  3. כמה רווחי התחום, האם אפשר לעשות ממנו כסף? 
בחירת נישה לאתר

אז איך בודקים את זה? 

פקטור 1: האם יש לי עניין באותו תחום, האם אני אוהב/ת אותו?

אפשר לענות על השאלות הבאות:

  • האם אוכל להמשיך ליצור תוכן מסביב לתחום הזה בעוד שנה – שנתיים מעכשיו? 
  • האם אוכל להמשיך ליצור תוכן מסביב לתחום הזה לאחר שכבר יצרתי או כתבתי 50 פוסטים, סרטונים או כל סוג תוכן אחר סביב אותו נושא?

חשוב להבין שכמובן אי אפשר לדעת הכל מראש, עם הזמן וההצלחה בא התיאבון והרצון ליצור עוד, עכשיו אנחנו רק מעריכים בצורה גסה. 

פקטור 2: האם לאנשים אחרים יש עניין באותו תחום?

אם כבר ענית על השאלות בפקטור 1, זה סימן שיש לפחות מישהו אחד שמתעניין בתחום הזה. עכשיו נבדוק אם יש לאותו תחום גם קהל יעד (אנשים נוספים שמתעניינים בו) , בבדיקה נעזר בכלים הבאים:

Google Trends

גוגל טרנדס הוא כלי של גוגל שמראה לנו את הפופולריות של נושא מסוים לאורך זמן וככה אפשר לדעת האם עוד אנשים מתעניינים בנושא זה.

שלבי הבדיקה הם:

נכנס לGoogle Trends ונוודא שנקבל תוצאות ממדינת ישראל (או במדינה והשפה שאתר שלך הולך להיות בה):

נחשוב על "מילת מפתח" (מילה או צירוף מילים) המייצגת את התחום שלנו בצורה כללית מאוד. למשל "מדיטציה", ונחפש:

הגרף מציג בצורה יחסית את הפופולריות של אותו תחום בישראל ב5 שנים האחרונות (לשים לב שצריך לבחור את המרווח זמן כמו שסימנתי בתמונה).

הציון בצורה יחסית מ1 – 100, כאשר 1 זה אין כמעט אנשים שמתעניינים בנושא ו100 זה שיא פופולריות בארץ. במקרה שלנו אפשר לראות שהתחום דיי יציב ועומד על ממוצע של 70.

כמו כן כדי להרגיש טיפה יותר את היחסיות והגרף אני ממליץ להשוות בין תחומים ע"י ה"Compare", למשל נשווה את התחום שלנו ל"טיפוס": 

אפשר לראות שלאורך השנים שני התחומים כמעט חופפים אבל ב2018 יש קפיצה גדולה בתחום ה"טיפוס", אני מנחש שזה קרה בגלל התכנית "נינג'ה ישראל" שהגיע לארץ. 

בגדול אני ממליץ להימנע מנישות שהם "עונתיות" או טרנדים חד פעמיים. במקום עדיף נישות שהם יציבות, "תקפות לכל השנה" או גדלות בהדרגה לאורך זמן.

חשוב לדעת שגוגל טרנדס פועל בצורה יחסית ונותן תחושה כללית לגבי הנושא (בעיקר הפופולריות והיציבות שלו לאורך זמן).

כדי לרדת יותר לעומק ולבדוק בדיוק כמה אנשים מחפשים על הנישה שלנו, נעבור מחקר מילות מפתח:

מחקר מילות מפתח

אני לא רוצה להכנס פה לעומק של תהליך מחקר מילות המפתח ואיך מבצעים אותו כי עוד נגיע לזה. לבנתיים אני רק אציין שמילות המפתח של האתר שלך הן ה"צירופי מילים" המייצגים את התוכן של האתר שלך.

לדוגמה:

אם הבלוג שלי עוסק בנישה של כלבים, סביר להניח שיהיה לי תוכן בנושאים שונים בנישה הזאת ומילות המפתח שייצגו את התוכן שלי יהיו: "כלבים", "כלבים לאימוץ", "מה כלבים אוכלים", "סוגי כלבים" וכו'

ע"י שימוש במילות מפתח הקשורות לנישה שאנחנו בוחנים אפשר לדעת כמה היא פופולרית. 

איך נעשה את זה?

נשתמש בKWFinder, כלי המאפשר לנו לקבל מידע על מילות מפתח שנחפש, עוד רגע נראה בדיוק איזה מידע.

חשוב לציין שיש הרבה כלים דומים, רובם בתשלום, KWFinder מציע כמות מוגבלת של חיפושים בחינם ואפילו בלי להרשם (למי שנרשם בחינם יש עוד אקסטרה 5 חיפושים כל 24 שעות).

נכנס לKWFinder ונוודא שאנחנו מחפשים בשפה ובמדינה המתאימות לנו:

לאחר מכן בשדה הימני ביותר נכתוב מילת מפתח ראשית – מילה או צירוף מילים המייצגות את התחום שלנו בצורה כללית, ונלחץ "Find keywords".

אלו התוצאות למילת המפתח "מדיטציה":

1.הצעות למילות מפתח –  בראש הטבלה מודגשת מילת המפתח שחיפשנו והכלי מציג הצעות נוספות למילות מפתח. לרוב מילים אלו יהיו סביב הנישה שלנו או מאוד קשורות אליה. מה שאומר שנוכל להשתמש בהם בעתיד בתכנים שלנו. 

2.כמות הפעמים שאנשים חיפשו את הביטוי בגוגל החודש (במדינה שבחרנו) – בשלב שלנו זה החלק שאנחנו מחפשים. אפשר לראות ש5400 אנשים חיפשו את מילת המפתח שלנו בחודש האחרון שזה דיי הרבה בארץ. בנוסף לכך עוד כמה אלפי אנשים חיפשו את שאר המילים המוצעות כמו "ויפאסנה", "מדיטציה לילדים", "מדיטציה לשינה" ועוד. מה שאומר שהנישה שלנו בכללי פופולרית. 

חשוב לי לציין שבמידה וחיפשת נישה מסוימת ומילת המפתח שבחרת היא לא פופולרית במיוחד (בוא נגיד פחות מ500 איש חיפשו אותה בחודש) תמיד אפשר להחליף מילות מפתח במילים האחרות בטבלה.

ההסתכלות שלך פה צריכה להיות כללית על פופולריות הנישה ולא להתרכז במילת המפתח בצורה ספציפית. 

3.ציון תחרותיות – כמה קושי יהיה לנו לדרג את האתר שלנו למילת המפתח בחיפוש של גוגל. לא כל כך חשוב לנו בשלב זה, אם כי מספרים נמוכים (פחות מ25) זה תמיד טוב.

4.תוצאות גוגל – 10 האתרים הראשונים שמדורגים לאותה מילת מפתח בחיפוש גוגל. 

כמו שאמרתי, בשלב זה כמות החיפושים החודשית (מספר 2 בתמונה) הוא המידע החשוב לנו.

עדכון [2019]: כיום ניתן גם להשתמש בכלי מאוד דומה בשם Ubersuggest שהוא חינמי לגמרי בלי הגבלה, אז רוצו לנצל!

מדיה חברתית ופורומים

היום כמעט לכל נישה יש קהל מסויים ברשתות החברתיות וזה נותן לנו עוד שיטה לבדוק את הפפולאריות של הנישה שלנו. חשוב לציין שנרצה לבדוק קהלים מאותה הארץ או שפה בה אנחנו מתכננים לבנות את העסק שלנו.

לדוגמא, אם אני כותב תוכן כמו בRealestFire (האתר הזה) שמיועד לישראל בעברית, אני אחפש קהלי יעד של ישראלים ברשתות החברתיות סביב הנישה שלי. 

כמו כן, חיפוש גוגל של פורומים לאותה הנישה יהיה רעיון טוב לבדיקת פופולריות.

עוד כמה דוגמאות שעולות לי לראש:

  • קבוצות ודפי פייסבוק
  • דפי אינסטגרם
  • פינטרסט
  • פורומים שונים

חשוב לבדוק את גודל הדף, הקבוצה, או הפורום וכמה הם פעילים. כי לדוגמה, אם הנישה שלי היא לכידת זבובים ויש קבוצה בפייסבוק עם 10 אנשים בתוכה כנראה שהנישה הזאת פחות פופולרית. 

טוב, אז אחרי שביצעת את כל החקירה הזאת יש לך אינדיקציה אם אנשים אחרים מתעניינים בנישה שלך. וזה הזמן לקפוץ לפקטור השלישי שלנו.

פקטור 3: כמה רווחי התחום, האם אפשר לעשות ממנו כסף? 

אם הגענו לשלב הזה, תמונת המצב שלנו אמורה להראות ככה:

  • יש לנו עניין בנישה שבחרנו ונוכל להתמיד בה לאורך זמן
  • גם לאנשים אחרים יש עניין באותה הנישה בדיוק כמו לנו 

עכשיו זה הזמן לבדוק אם באמת נוכל לעשות כסף ולייצר הכנסה מהנישה הזאת. 

ואפילו לפני שבדקת אני יגיד לך שהתשובה היא… 

(סאונד של מתח)

כן!

כן, כל עוד יש לנו קהל שמתעניין בנישה שלנו בכל תחום אפשר לעשות כסף ואפילו לא צריך להיות יותר מידי יצירתי.

בגלל זה, הפקטור השלישי הכי פחות חשוב מבין כל השלושה. 

אבל עדיין, יש נישות שיותר פשוט לעשות בהן כסף מאחרות. 

מהסיבה הזאת אני אתן לך פה כמה דרכים לבדוק איך אפשר לעשות כסף מהנישה שלך,

נתחיל:

איך אתרים אחרים עושים כסף מאותה נישה?

נחפש בגוגל אתרים אחרים סביב הנישה שלנו או קרובים אליה ונראה איך הם עושים כסף,

נבדוק את הדברים הבאים:

  • האם אתרים אלו מציגים פרסומות? 
  • האם אתרים אלו כותבים על מוצר מסויים? מפרסמים לינקים לחנויות? 
  • האם אתרים אלו מפרסמים עסקים אחרים?
  • האם אתרים אלו מוכרים קורסים?  Ebooks? 

והרשימה עוד אין סופית כי אין גבול ליצירתיות בחלק הזה.

בכל מקרה, כרגע ה4 קריטריונים האלו מספיקים לנו.

והנה עוד שאלה שאני ממליץ לברר:

האם אני יכול ליצור מוצר שיימכר בנישה שלי?

כשציינתי שהפקטור השלישי – "כמה רווחי התחום?" הוא הפקטור הכי פחות חשוב, זה היה בעיקר בגלל העובדה הבאה:

אפשר לבנות מוצר סביב כל נישה! 

בדרך כלל הדרך הכי קלה ובטוחה היא לבנות Ebook (ספרון אלקטרוני) או מעיין קורס באותה נישה.

סתם דוגמה שמצאתי למוצר כזה לזמרים:

מהאתר של נחמה שור

נכון, זה לא הכי קל, בגלל זה בדרך כלל זאת לא תהיה השיטה הראשונה שלנו להרוויח כסף שהאתר שלנו עוד חדש. 

אני אתן דוגמא:

(אני לוקח אותך פה 20 צעדים קדימה בתהליך של בניית עסק רשתי לחלק המתקדם יותר, אז לא להלחץ עוד נגיע להכל בפירוט)

הנישה שלי היא חיפוש עטלפים במערות. סבבה?

ונגיד שכבר מצאתי שיש עוד אנשים שמתעניינים בתחום ויש לי כבר כמות סבירה של גולשים באתר.

בוא נגיד 200 ביום. 

אני פשוט אכתוב מדריך ממש גדול בצורת Ebook שנקרה: "הכל על חיפוש עטלפים: מא' ועד ת'", כמובן שבגלל שחקרתי על הנישה ואני מייצר בה תוכן באופן קבוע אני אכתוב בEbook שלי תוכן איכותי. 

עכשיו (עזבו שיווק ואיך ולמה, זה לאחר כך) אני אמכור אותו ב35 שקלים ליחידה. ונגיד ש%2 מהגולשים באתר יקנה אותו, כי שוב, זה קהל יעד שמאוד מתעניין בחיפוש עטלפים והוא סומך עליי כי אני מקור מידע איכותי ואמין.

חישוב קצר:

200 גולשים  * 30 ימים * 2% * 35 ש"ח = 4200 ש"ח בחודש.

נחמד לא?

בואו ניקח את זה עוד צעד. נגיד שאני מוציא קורס ענק בנישה. אבל רק 0.5% מהגולשים בחודש רוכש אותו.

את הקורס אני מוכר ב3 תשלומים של 199 ש"ח (597 ש"ח). 

200 גולשים  * 30 ימים * 0.5% * 597 ש"ח = 17,910 ש"ח בחודש.

מדהים. וזה שעוד אנחנו חושבים בקטן. 

וזה הכל לשלב 2, שלב הסינון! 

שלב 3 – בחירה סופית והגדרת קהל יעד

בשלב זה אחרי שביצענו כבר את כל הבדיקות הרלוונטיות כבר אמורה להיות לנו נישה מוכחת וטובה או אפילו כמה ביד. 

ואפשר פשוט לבחור! 

עכשיו,

זוכרים שהעליתי את השאלה "כמה מצומצם התחום שאנחנו בוחרים צריך להיות?" 

זה הזמן לענות עליה, ואני אעשה את זה על ידי הצגה של כלל האצבע הבא:

כאשר בוחרים נישה, אנו צריכים ידיעה ברורה של קהל היעד אליו אנחנו כותבים.

למה? אתן דוגמה:

אם אני אבחר ב"טכנולוגיה" כנישה של האתר שלי. אין לי בדיוק קהל יעד מסוים שאני כותב אליו, כי טכנולוגיה יכולה לשמש 1001 סוגים של מקצועות ואנשים כמו: גרפיקאים, פיזיקאים, יוצרי סרטים, בנאים, מטפסי הרים ועוד.

לעומת זאת, מקצועות אלו שהבאתי יכולים לשמש אחלה של נישות, כי כאן אני יודע מי קהל היעד שלי: גרפיקאים, פיזיקאים, יוצרי סרטים וכו', אבל "טכנולוגיה" כנישה היא כללית מידי.

ברעיון העומד מאחורי אתרי נישה אנחנו לא באים ליצור את אתר הטכנולוגיה הגדול הבא, או את אתר החדשות הגדול הבא, זה לא הרעיון כי אלו אתרים כלליים מאוד. אפשר כמובן להצליח איתם אבל צריך המון כסף, זמן, מיתוג, כתבים, אנשי צוות ונסיון, מה שפחות עומד לרשותנו עכשיו.

בניגוד לכך, באתר נישה אנחנו נתמקד בקהל יעד ספציפי ומוגדר מראש.

אז עכשיו הגיע הזמן להגדיר, מי קהל היעד של הנישה שלך? (לענות על זה!)

כמובן שהספציפיות היא לא שחור או לבן, לכן אני ממליץ לתת שם לאתר עם פוטנציאל דיי רחב, שאם ארצה להרחיב את הנישה שלי בעתיד אני אוכל ולא אתקע.

כמו כן לא לשכוח את "שלב 2 – סינון" שאומר לנו כמה הנישה שלנו פופולרית, אם נבחר נישה מאוד מצומצמת יכול להיות שלא יהיה לנו מספיק קהל יעד, לכן הסוד הוא למצוא את האיזון בין כל הפקטורים.

עוד דוגמה: הנישה שלי היא כלבים, אז קהל יעד של "אנשים בעלי כלבים" הוא אחלה לגמרי. כי אני יודע בדיוק למי אני כותב.

מספר טיפים נוספים

בחלק הזה אני רוצה להוסיף עוד כמה טיפים שיעזרו לך לבחור את הנישה המושלמת לאתר שלך:

ישראל או חו"ל?

במידה ויש התלבטות אם לפתוח אתר לקהל יעד מישראל או מחו"ל (עברית או אנגלית), חשוב לשקול את היתרונות והחסרונות לפה ולשם.

  • במידה ואין לך ידע מאוד נרחב באנגלית כמו דיבור, כתיבה וכו' אני אישית ממליץ בחום להתמקד בישראל
  • בישראל יש פחות תחרות על רוב הנישות אבל גם כמות פחותה של אנשים, בחו"ל יש הרבה יותר תחרות אך גם יותר אנשים. לכן למתחילים (וגם למתקדמים) בשיווק יהיה קל יותר לייצר הכנסה ראשונית לפחות בישראל.
  • בישראל יותר קל להתבלט ברוב הנישות ולהגיע ממש לעסקים ושותפות עם החברות הכי גדולות בארץ, כמו כן אתרי חדשות גדולים. קחו לדוגמא יוטיוברים, מספיק פחות מ300 אלף סאבים כדי שמילקי או קוקה קולה יפרסמו אצלכם, בחו"ל פחות מ20 מליון סאבים לא ידברו איתכם.
  • בחו"ל יותר קל למצוא מוצרים פיזיים לשיווק כי יש את אמזון אבל שוב, יותר תחרות.

שורה תחתונה, הפתרון הכי טוב לדעתי הוא להתחיל בישראל אבל לקנות דומיין .com כדי שאם נרצה נוכל פשוט להתרחב לחו"ל באותו אתר (אל דאגה אם זה סינית כרגע, גם על זה נעבור בפוסטים הבאים).

לא להיתקע!

תהליך בחירת נישה יכול מאוד בקלות להפוך למעיין לולאה אין סופית ולא החלטית שתתקע אותנו בדרך אל עסק החלומות שלנו. בגלל ריבוי המידע שהצגתי פה במאמר זה יכול להיות טיפה מבהיל ומלחיץ, אבל חשוב לסמוך על עצמך, ואם היה לך רעיון בראש עוד לפני המאמר או במהלכו, תעבור על השלבים ואם הוא עומד בהם, לך על זה!

אז הטיפ אולי הכי חשוב הוא פשוט לא להיתקע! לא להתלבט יותר מידי! זה לא אומר לדלג על השלבים במאמר, לא. אבל אחרי שביצענו את השלבים ויש לנו כבר כמה דברים ביד, לא צריך להעמיק יותר מידי לחקירות, צריך פשוט להתחיל ולסמוך על עצמנו שנסתדר משם ולבחור. 

רעיונות לנישה

במידה ועד עכשיו לא הצלחת להעלות שום רעיון לנישה אספתי בשבילך אחלה רשימות של רעיונות:

דוגמאות לאתרי נישה:

כמה אתרי נישה נחמדים שתפסו לי את העין:

עכשיו תורכם:

לפני שנעבור לשלב הבא ספרו לי בתגובות מה אתם חושבים על המדריך, שאלות ותהיות יתקבלו בברכה 🙂

מוכנים לשלב הבא?

אם כבר בחרתם נישה ואתם מוכנים להתחיל לעבוד על האתר שלכם ולחיות את החלום אז אין למה לחכות!


2 מחשבות על “איך לבחור את הנישה הטובה ביותר לאתר שלך ב3 שלבים”

כתוב/כתבי תגובה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

קבל את קורס המייל שיווק שותפים מנצח! [שש"מ]

אני מזמין אותך לצלול איתי עמוק יותר אל האסטרטגיה שעומדת מאחורי הכסף הגדול באמת בתחום שיווק השותפים. אותה אסטרטגיה של ה10% המשווקים שעושים את זה ובגדול.