מחקר מילות מפתח

מחקר מילות מפתח: המדריך היחיד שאי פעם תצטרכו (מעודכן ל2019)

אם הספקת להכנס קצת לעולם השיווק באינטרנט כנראה נתקלת במושג "מחקר מילות מפתח", אבל אולי לא כל כך הבנת על מה מדובר?

אז בקצרה:

מחקר מילות מפתח זה תהליך בו אנחנו מוצאים אילו מילים או צירופים אנשים מחפשים בגוגל כאשר הם מחפשים מידע על נושאים בהם האתר שלנו עוסק.

למעשה, זהו גם הצעד הראשון שנעשה במטרה לקדם את האתר שלנו בגוגל ולהתחיל למשוך אלינו גולשים רלוונטיים ממנוע החיפוש.

איך עושים את זה? הכל נמצא פה במדריך!

בואו נתחיל.

מילות מפתח, למה בכלל צריך אותן ומה השימוש בהן?

צריך להבין ש"מטרת העל" שלנו היא למשוך כמה שיותר גולשים מהחיפוש בגוגל לאתר שלנו. כדי לעשות זאת נצטרך לעשות שתי פעולות:

  1. למצוא אילו מילים או צירופים גולשים מקלידים בגוגל כדי לחפש מידע על הנישה שלנו.
  2. ליצור תוכן סביב אותם מילים או צירופים כדי שגוגל יציג את האתר שלנו בתוצאות החיפוש המתאימות.

לדוגמה:

האתר שלי עוסק בשיווק אינטרנטי, לכן:

במחקר מילות המפתח שלי מצאתי אילו מילים או צירופים אנשים מחפשים בגוגל כאשר הם מתעניינים בשיווק אינטרנטי.

במהלך המחקר, מצאתי שהרבה אנשים מחפשים בגוגל את הצירוף: "איך לעשות כסף באינטרנט", אז הכנסתי את הביטוי הזה כאחת ממילות המפתח שלי.

מה עשיתי איתו?

יצרתי את הפוסט הבא סביב אותה מילה:

במטרה שגוגל יציג את האתר שלי בתוצאות החיפוש כאנשים מחפשים את הביטוי: "איך לעשות כסף באינטרנט".

סוגי מילות מפתח

נהוג לחלק את מילות המפתח (או במילים אחרות: "את ביטויי החיפוש") לשלוש קטגוריות עיקריות: ביטויי ראש, גוף וזנב ארוך:

ביטויי ראש

בדרך כלל מילות מפתח הבנויות ממילה אחת עם כמות חיפושים גדולה ורוב הפעמים גם עם תחרות גבוהה (לדוגמא: "קידום" ו "מסעדות"). בגלל שבמילים מהסוג הזה מטרת המחפש לא כל כך ברורה לנו הרלוונטיות נמוכה. למשל: אדם חיפש את המילה "קידום", יכול להיות שהוא מתכוון ל"קידום אתרים" או ל"קידום – קורס פסכומטרי" או אפילו ל"קידום בעבודה" ועוד הרבה אופציות.

ביטויי גוף

בדרך כלל מילות מפתח הבנויות משתיים עד שלוש מילים עם כמות חיפושים ממוצעת ורוב הפעמים עם תחרות בינונית עד גבוהה (לדוגמא: "קידום אתרים", "מסעדות בתל אביב"). אם לא הזכרתי, כמות חיפושים = כמה אנשים מחפשים את המילה הזאת בגוגל.

ביטויי זנב ארוך

בדרך כלל מילות מפתח ארוכות הבנויות מארבע מילים או יותר (לדוגמא:"קורס קידום אתרים בגוגל", "מסעדות בתל אביב על הים"). כמות החיפושים שלהן קטנה יחסית והתחרות בדרך כלל נמוכה. לעומת כמות החיפושים הקטנה, הרלוונטיות שלהן היא הגבוהה ביותר מכיוון שהן הכי ספציפיות (השם "זנב ארוך" נובע מהצורה שלהן בגרף למעלה).

באילו ביטויים אנחנו נתמקד?

כשנחקור מה הקהל שלנו מקליד בגוגל אנחנו נתמקד בביטויי גוף. 

למה?

ביטויי ראש הם כלליים מידי ולא רלוונטיים אז אין טעם בכלל להשקיע מאמץ עליהם. לעומת זאת, ביטויי גוף הם לרוב המאזן המושלם בין רלוונטיות, כמות חיפושים ותחרות.

בנוגע לביטויי זנב ארוך:

נתעסק איתם ממש קצת כי בגדול כאשר ניצור דף עם תוכן איכותי ומפורט שמתמקד  בביטויי גוף, גוגל אוטומטית יציג את אותו דף למילות מפתח אחרות מסוג ביטויי זנב ארוך הקשורות בביטוי הגוף אליו כיוונו.

לדוגמה:

הפוסט שלי "בניית אתר מנצח" לא יוצג רק כאשר גולשים יחפשו בגוגל "בניית אתר מנצח" הוא יוצג גם בהמון ביטויים קשורים אחרים כמו: "בניית אתרים", "בניית אתרי וורדפרס", "בניית אתרי נישה", "איך לבנות אתר", "איך ליצור אתר" ועוד מאה כאלו.

שלבי מחקר מילות המפתח לאתר שלנו

אז הגענו לחלק המעניין שמסביר איך באמת מוצאים את מילות המפתח הרלוונטיות לאתר שלנו. התהליך מורכב מ4 שלבים:

  • איסוף רעיונות
  • חילוץ מילות מפתח
  • אומדן תחרות
  • תכנון יצירת תוכן סביב אותן מילות מפתח
על מנת להקל את הקריאה חילקתי את המדריך לשלושה פרקים:

פרקים

פרק 1: מציאת רעיונות וחילוץ מילות מפתח

בשונה מהמקובל בהרבה מקומות, אנחנו מתחילים את מחקר מילות המפתח עם מציאת הנושאים המרכזיים בנישה שלנו: הנושאים החמים עליהם הקהל שלנו הכי רוצה לדעת.

כתבתי מדריך שלם על זה: 7 שיטות ענקיות איך למצוא את הנושאים הכי חמים לתוכן שלך, במידה ועדיין לא מצאת אותם זה הזמן.

אני ממליץ לך לחזור לפה אחרי שיש לך רשימה של הנושאים המרכזיים תחת הנישה שלך (לא חייב הרבה, גם 5-10 כרגע זה מספיק).

להמשך התהליך אני ממליץ להשתמש באקסל או כמוני בGoogle Sheets, במידה והמחקר הוא בעברית, נאפשר הצגה מימין לשמאל ככה:

נכנס לאתר Google Sheets ונלחץ על התפריט בצד שמאל למעלה:

נבחר בהגדרות:

נאפשר את התיבה של כתיבה מימין לשמאל:

בנוסף לכך אני ממליץ לשנות את השפה (של הכלים בגוגל בכלל) לעברית באופן הבא:

באותו חלון הגדרות, נלחץ על השפה:

מידע נועבר לדף הגדרת שפה, נלחץ על כפתור העריכה:

לאחר מכן נבחר בHebrew ונלחץ על Select.

עכשיו כאשר ניצור גיליון חדש, נבחר באופציה הבאה בסרגל הכלים כדי להציג מימין לשמאל:

וזהו אנחנו מוכנים!

חילוץ מילות מפתח להתחלת עבודה

לאחר שבידנו רשימה של מספר נושאים חמים בנישה שלנו, הגיע הזמן להתחיל למצוא מילות מפתח מתאימות לכל נושא.

כדי להמחיש את התהליך בצורה הטובה ביותר אני יבצע את השלבים על רשימת דוגמה שאני יצרתי בתחום הפיטנס:

על כל הנושאים האלו אני ארצה ליצור תוכן בעתיד מכיוון שהם נושאים חמים בנישה שלי, ועכשיו זה הזמן לבדוק מה הקהל שלי מחפש בגוגל על כל נושא כדי לבחור במילות המפתח המתאימות.

אז הגיע הזמן להכיר את החבר החדש שלנו:

Google Keyword Planner – מתכנן מילות המפתח של גוגל

מתכנן מילות המפתח של גוגל הוא כלי עתיק יומין שמספק מידע על מילות מפתח ונתוני החיפוש שלהם בגוגל. במקור, גוגל פיתחו אותו לאנשים שמשתמשים בAdwords, פלטפורמת הפרסום הממומן של גוגל (המודעות בתחילת תוצאות החיפוש, פעם הן היו צבועות בצהוב מציק).

למרות שאנחנו לא עוסקים כרגע בפרסום ממומן הכלי הזה עדיין מאוד שימושי לנו במחקר מכיוון שהוא נותן לנו המון מידע על מילות מפתח.

אנחנו נשתמש בו בצורה הבאה:

נכנס לאתר Google Ads, במידה וזאת הפעם הראשונה תפתח לנו הדרכה, נדלג עליה ככה:

במידה ובטעות לחצנו "המשך" לפעמים נצטרך ליצור קמפיין פרסום התחלתי. פשוט תמלאו את כל הפרטים ותבטלו את הקמפיין שתסיימו (לא יחייבו אותכם).

לאחר שנאשר את כל הפרטים נגיע לדף הראשי של Google Ads ונבחר בסרגל הכלים למעלה ב"כלים":

בחלון שנפתח, תחת "תכנון" נבחר ב"הכלי לתכנון מילות המפתח":

כאן יש לנו 2 אפשרויות:

  • מציאת מילות מפתח חדשות – נכניס ביטוי (מילה או צירוף) וגוגל יציע לנו הרבה רעיונות למלות מפתח אחרות הקשורות אליה כולל מידע עליהם.
  • קבלת נפתח חיפוש ותחזיות – נכניס מספר ביטויים ונקבל עליהם מידע.

אנחנו נבחר באופציה הראשונה (צד ימין):

לאחר מכן נכניס ביטוי כללי בנישה שלנו כדי לקבל רעיונות למילות מפתח, במקרה שלנו נכניס את אחד הנושאים החמים שמצאנו, הנושא שלי הוא "פליאו", ונחפש:

לאחר מכן נקבל את טבלת התוצאות בה 372 הצעות למילות מפתח. היא נראית ככה (הסבר מתחת לתמונה):

מעל הטבלה נוכל לראות את הגדרות המיקום והשפה:

מה שאומר שהכלי ייתן לנו נתונים על פי המיקום והשפה האלו. במידה ואנחנו מחפשים בארץ, נשאיר את זה ככה.

טבלת התוצאות של מתכנן מילות המפתח

טבלת התוצאות מחולקת ללשוניות הבאות:

  • מילת מפתח – מילת המפתח עצמה, הרשימה של מילות המפתח מסודרת לפי רלוונטיות לביטוי שחיפשנו.
  • ממוצע חיפושים בחודש – טווח של כמות האנשים שמחפשים את המילה הזאת בחודש, גוגל לא נותנים פה מספר מדויק (בניגוד לפעם).
  • תחרות – לא להתבלבל! זאת לא התחרות שאנחנו צריכים עליה מידע, זאת תחרות של הפרסום בתשלום והיא כרגע לא מעניינת אותנו הרבה.
  • הצעות מחיר – גם פחות מעניין אותנו כרגע, בגדול כמה אנשים משלמים כדי להופיע במודעות בתשלום.

כרגע מה שמעניין אותנו בעיקר זה 2 עמודות, "מילת המפתח" ו"ממוצע החיפושים בחודש".

אם נשים לב, גוגל מציע לנו גם מילים פחות רלוונטיות לנושא שלנו כמו אלו:

למרות שלפעמים זה יכול לתת רעיונות לעוד מילים שאולי קשורות, כרגע אנחנו מחפשים על "פליאו" בלבד לכן מה שנעשה זה להוסיף מסנן שיציג לנו רק את הביטויים בהם המילה "פליאו" מופיעה, ככה:

מעל הטבלה נלחץ על "הוספת מסנן":

נבחר ב"טקסט של מילת מפתח", נכניס את הביטוי הרצוי ונאשר:

לאחר מכן נראה שמתוך 372 מילות מפתח, נשארנו עם 83 מילים יותר רלוונטיות בהן המילה "פליאו" מופיעה.

לפני שנמשיך אני רק אציין שאם איי פעם נצטרך, ניתן להוריד את הטבלה מכלי תכנון מילות המפתח ולייבא אותה לGoogle Sheets בצורה הבאה:

בצד שמאל למעלה נלחץ על "הורדת רעיונות למילות מפתח" ויישמר לנו קובץ במחשב:

לאחר מכן נכנס לגיליון חדש בגוגל ונלחץ על פתיחה:

נלחץ על "העלה" ונגרור את הקובץ עם מילות המפתח שהורדנו למחשב לתוך השטח המסומן:

לאחר שנפתח את הקובץ, אפשר לסדר מימין לשמאל כמו שהסברתי בתחילת הפרק, למחוק עמודות לא נחוצות וכו'.

כרגע, נמשיך עם התוצאות בכלי מילות המפתח שלנו:

בחירת מילות המפתח המתאימות

אז עכשיו נצטרך לבחור את המילים המתאימות לנו, אבל איך נדע מה לבחור?

אוקיי, אז מכיוון שמחקר מילות מפתח זה יותר כמו אומנות מאשר מדע מדויק הקטע הזה הוא טיפה טריקי אבל לא מסובך ממש ואין מה לדאוג.

זוכרים שדיברנו על ביטויי ראש, גוף וזנב ארוך?

יפה, אז פה זה בא לידי ביטוי. וכמו שאמרנו אנחנו נתמקד בביטויי גוף – "מילות מפתח הבנויות משתיים עד שלוש מילים עם כמות חיפושים ממוצעת".

קודם כל נסדר את הרשימה על פי "ממוצע החיפושים בחודש" מהגדול לקטן ע"י לחיצה על הלשונית:

לאחר מכן בדרך כלל בראש הטבלה יופיעו ביטויי ראש (במקרה שלנו רק "פליאו" מופיע), ולאחר מכן ביטויי גוף ואם נגלול למטה עוד קצת נראה גם ביטויי זנב ארוך כמו "לחם טחינה פליאו מתכון".

מהם ביטויי הגוף הכי טובים לנו?

מהסתכלות על ביטויי הגוף אנחנו רואים ביטויים כלליים כמו "דיאטת פליאו" עם ממוצע חיפושים בין 1000 ל10,000 בחודש, "ספר מתכונים פליאו" (100-1000 חיפושים חודשיים) ועוד.

למרות שאני לא יכול לתת לכם מספר חיפושים חודשיים מדויק לביטוי גוף שנחשב "טוב" ולהגיד לכם תבחרו את זה (כי זה משתנה מאוד בין נישה לנישה). אני כן יכול להגיד שבדרך כלל בישראל נרצה לבחור בביטויי גוף עם כמות חיפושים ממוצעת עד גבוהה ביחס לטבלה.

למה אני אומר "בישראל"?

כי זה משתנה גם בין מדינות: בישראל בדרך כלל אין הרבה תחרות גם על ביטויי הגוף, לכן אני ממליץ לבחור בכאלו שהם ממוצעים עד גבוהים בטבלה.

במילה "תחרות" אני מתכוון ל"כמה קשה יהיה לאתר שלנו להופיע ראשון בתוצאות החיפוש של מילה מסוימת" ולא המדד שהכלי של גוגל מציג בלשונית "תחרות", אליו אל תתייחסו.

למרות זאת אם נחפש בארצות הברית את אותה מילה "paleo" לא רק שנקבל פי 10 יותר הצעות למילות מפתח (751 ליתר דיוק) בדרך כלל על ביטויי הגוף שנמצאים גבוה בראש הטבלה יש תחרות מטורפת:

רק למילה paleo diet יש בין 100 אלף ל1,000,000 חיפושים חודשיים וזה כמעט בלתי אפשרי להתחרות עליה ולגרום לגוגל להציג אותנו ראשונים בתוצאות החיפוש של המילה הזאת.

לכן אם היינו בארצות הברית הייתי ממליץ לגלול למטה קצת ולבחור בביטויי הגוף שהם ממוצעים בטבלה (ולא גבוהים) כמו אלו:

אליהם כן סביר להניח שנוכל להתחרות, כי שוב, התחרות שם סבירה.

אבל לעומת זאת בישראל בגלל מיעוט האוכלוסיה (יחסית), אנחנו כן נוכל לבחור בביטויי גוף גבוהים בטבלה! כן כן, אפילו המילה המקבילה לpaleo diet שראינו כבר: "דיאטת פליאו".

למה? כי שוב הכל באופן יחסי גם החיפושים וגם התחרות:

לנו יש גג 10,000 חיפושים בחודש ולא 100,000+ אבל התחרות אצלנו נמוכה בהתאם.

סיום הבחירה

אז כמו שאמרנו, להמשך מספיק לבחור 1-3 מילות מפתח (מסוג ביטויי גוף) עם כמות חיפושים ממוצעת עד גבוהה בטבלה.

אני הייתי בוחר: "דיאטת פליאו", "מתכוני פליאו" ו"תפריט פליאו".

הרחבה: מילות מפתח מסחריות

לפני המעבר לפרק הבא חשוב לי להרחיב על "מילות מפתח מסחריות" והשימוש בהן:

כשזה מגיע להמרת גולשים מגוגל אל לקוחות משלמים, מילות מפתח מסחריות הן ה-דבר.

במשפט: "מילות מפתח מסחריות הן מילות מפתח שגולש יחפש כאשר בכוונתו להוציא כסף".

צירופים שגולש יחפש כאשר בכוונתו לקנות מוצר או שירות מסוים

לרוב יכללו את המילים:

  • קניית ("קניית רכב")
  • זול ("מחשב זול")
  • הנחה ("הנחת ארנונה לסטונדטים")
  • להשכרה ("דירות להשכרה")
  • חוות דעת או ביקורת ("אייפון 8 חוות דעת")
  • השוואת מחירים ("השוואת מחירי טיסות")
  • מבצע ("מבצעים בגדים")
  • שם של מותג ("אדידס", "סמסונג")
  • שם, סוג או קטגוריה של מוצר ("אייפון 8", "פלאפונים ניידים")

איך לדעת עד כמה מילת המפתח היא מסחרית?

למרות שרק על פי המילה עצמה אפשר לדעת אם היא מסחרית או לא. כדי לדעת עד כמה היא כזאת, אנחנו נסתכל על שני פרמטרים עיקריים בכלי מילות המפתח של גוגל.

הראשון הוא התחרות בתשלום (כן, הפעם זאת התחרות הנכונה):

ככל שהתחרות בתשלום על מילת מפתח יותר גבוהה זה אומר שיותר אנשים מוכנים לשלם לגוגל כדי לשים מודעה מסחרית בתוצאות החיפוש.

אני אציין שוב, התחרות עליה מצביע הכלי של גוגל בלשונית הזאת היא לא התחרות ה"אורגנית" של מילת המפתח, עליה נדבר בפרק הבא.

הפרמטר השני הוא הצעות המחיר:

ככל שהצעות המחיר על מילת מפתח גבוהות יותר זה אומר אנשים מוכנים לשלם יותר לגוגל כדי לשים מודעה מסחרית בתוצאות החיפוש.

בגדול, כששני הפרמטרים האלו בכלי מילות המפתח גבוהים יחסית זה מצביע על מילות מפתח שהגולש שמחפש אותן מוכן להוציא כסף. 

התנאי הזה לא הכרחי לבחירת מילות המפתח שלנו אבל בעתיד במקרה שנמכור מוצר או שירות מסוים זה ייתן לנו אחלה כיוון והעדפה למילות מפתח.

סיכום מעשי של הפרק

  1. ניצור רשימה של הנושאים החמים בנישה שלנו
  2. בכלי מחקר מילות המפתח של גוגל נכניס את אחד הנושאים
  3. נסנן מילים לא רלוונטיות
  4. נבחר מילות מפתח דיי מקיפות (מסוג ביטויי גוף) עם כמות חיפושים ממוצעת – גבוהה ביחס לשאר התוצאות בטבלה.

לפני המעבר לפרק הבא: חשוב לדעת שזה לא "חיים ומוות" המילים שבחרנו, תמיד אפשר לבחור עוד, לשנות ולהוסיף.

ועכשיו הגיע הזמן לעבור לפרק הבא בו נלמד איך מודדים את התחרות של מילת המפתח שלנו כדי להחליט עליה באופן סופי. 

פרקים

כתוב/כתבי תגובה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

קבל את קורס המייל שיווק שותפים מנצח! [שש"מ]

אני מזמין אותך לצלול איתי עמוק יותר אל האסטרטגיה שעומדת מאחורי הכסף הגדול באמת בתחום שיווק השותפים. אותה אסטרטגיה של ה10% המשווקים שעושים את זה ובגדול.